[Yang pertama muncul kepada kewujudan dalam Alam Besar dan kumpulan terakhir yang dikeluarkan]
Hakikat dalaman manusia tumbuh
menjadi kerajaan dengan kekuasaan yang nyata
Kemudian zatnya bersemayam di atas singgahsana Adam
sebagaimana Arasy diduduki oleh Yang Maha Pemurah.
Hakikat jasadnya muncul dalam bentuk asalnya,
dan kerajaan bagi kewujudan kedua lengkap dengannya.
Pengenalan ilmunya lahir dalam kenyataannya
di kalangan yang mulia dan yang membenci
Maka mimpinya menjadi remeh-temeh lantaran pengetahuannya
dan syaitan yang direjam menjadi bangga.
Mereka mencari kehampiran Allah dalam Malakut-Nya
tetapi syaitan kecil membawa kesesatan kepada mereka.
[Kejadian alam yang didiami]
Ketahuilah! Semoga Allah membantu
kamu! – masa didiami alam semulajadi ini yang dikongkong oleh masa dan
dikandung oleh ruang adalah 71,000 tahun yang diketahui dalam dunia ini.
Tempuh masa ini adalah 11 hari daripada hari-hari nama-nama yang lain.
Dan satu dua perlima hari daripada hari-hari Pemilik Pendakian. Ada
berbagai-bagai jenis hari. Allah berfirman,
“Dalam satu hari yang ukurannya 50,000 tahun” (4:70)
dan
“satu hari pada sisi Tuhan kamu seumpama 1000 tahun bilangan kamu”(22:47).
Hari yang paling singkat ialah yang diukur melalui pergerakan sfera yang meliputi yang menyata dalam hari kita 24 jam. Hari
yang paling singkat bagi orang Arab, iaitu yang ini, kepunyaan sfera
yang paling besar. Itu adalah kerana pengaruhnya terhadap sfera di
dalamnya kerana pergerakan apa yang di bawahnya pada malam dan siang
pergerakan permukaannya mengheret baki sfera yang diliputinya.
[Pergerakan asas dan pergerakan permukaan sfera]
Setiap pergerakan sfera diikuti
oleh pergerakan permukaannya. Setiap sfera di bawahnya ada dua
pergerakan pada pergerakan yang sama: pergerakan asas dan pergerakan
permukaan. Setiap pergerakan asas pada setiap sfera mempunyai hari
tertentu berlaku daripada Sfera Yang Meliputi yang dinyatakan dengan
firman-Nya, “menurut kiraan kamu”. Semuanya melintasi Sfera Yang
Meliputi. Bilamana ia melintasinya secara keseluruhannya, harinya
menjadi kepunyaannya dan lakarannya berpusing. Hari yang paling singkat
ialah 28 hari “menurut kiraan kamu”. Ia adalah ukuran lintasan
pergerakan bulan dalam Sfera Yang Meliputi.
Allah dirikan tujuh planet di langit supaya pandangan manusia boleh menyaksikan lintasan sfera-sfera dalam Sfera Yang Meliputi
“bagi mengetahui bilangan tahun dan
hitungan” (10:5). “Dia tentukannya melalui setesen-setesen supaya kamu
mengetahui bilangan tahun dan hitungan” “Kami akan bezakan segala
perkara” (17:11) “Ia adalah ketentuan Yang maha Berkuasa, Maha
Mengetahui” (6:96).
Setiap planet ada hari yang ditentukan yang
membezakan mereka di antara satu sama lain menurut kelajuan pergerakan
aslinya atau kecil-besar saiz sferanya.
[Penciptaan Qalam dan Loh Mahfuz]
Ketahuilah Allah kemudiannya
menciptakan Qalam dan Loh Mahfuz dan memanggilnya Akal dan Roh. Dia
kurniakan kepada Roh dua sifat: sifat ilmu dan sifat amal atau
perbuatan. Dia menjadikan Akal sebagai pengajar dan menyampaikan secara
menggunakan penyaksiannya, seperti keadaan memotong daripada bentuk
pisau tanpa ia mengatakan apa-apa mengenainya. Allah ciptakan unsur
(jauhar) tanpa diri iaitu Roh yang telah diceritakan yang dipanggil
habuk (debu). Ini adalah istilah yang sampai kepada kita daripada ‘Ali
ibn Abi Talib.
[Penciptaan habuk (haba')]
Habuk disebut dalam bahasa Arab. Allah berfirman,
“ia bertaburan seperti habuk” (56:6).
Ia adalah demikian bila ‘Ali ibn Abi Talib
menyaksikannya, bermakna unsur ini bertaburan dalam bentuk aslinya, dan
tiada bentuk yang terlepas daripadanya kerana anasir yang dipanggil
habuk ini membentukkan bentuk rupa.. Ia ada dengan setiap bentuk oleh
hakikatnya. Ia tidak boleh dipecahkan ataupun dinyatakan secara
pengurangan. Ia seumpama keputihan yang wujud pada setiap benda putih
oleh zatnya dan hakikatnya. Tidak dikatakan ada pengurangan keputihan menurut kadar benda itu menerima keputihan. Ini menyerupai keadaan unsur ini.
[Empat peringkat di antara Roh dengan Habuk]
Allah mengadakan empat tahap di
antara Roh ini yang dinyatakan oleh dua sifat tersebut dan habuk itu.
Dia jadikan setiap peringkat sebagai satu tahap bagi empat malaikat. Dia
melantik malaikat-malaikat ini sebagai penjaga kepada apa yang Dia
keluarkan pada alam di bawah mereka, daripada ‘Illiyun’ hingga ke “yang
paling bawah”. Dia kurniakan kepada setiap malaikat ini pengetahuan yang
perlu di bawa ke dalam alam.
Yang pertama Allah bawa kepada
kewujudan dalam bentuk asal yang berhubung dengan ilmu dan pentadbiran
malaikat-malaikat ini ialah Badan Sejagat (Universal). Bentuk pertama
yang Allah bukakan dalam badan ini ialah bentuk sfera (seperti bola)
kerana ia adalah bentuk yang terbaik. Kemudian Allah membawanya kepada
kewujudan dengan kesempurnaan gubahan, dan jadikan semua yang Dia
ciptakan di bawah penjagaan malaikat-malaikat ini. Dia amanahkan kepada
mereka urusan berkenaan dalam dunia ini dan juga akhirat dan
memeliharanya daripada melanggar apa yang Dia perintahkan kepada mereka.
Dia menceritakan kepada kita bahawa mereka,
“tidak menderhakai Allah pada yang Dia perintahkan dan mereka melaksanakan apa yang mereka diperintahkan” (66:6).
[Penciptaan benda-benda (muwalladat)]
Kemudian Dia selesai menciptakan
bahan-bahan yang tidak bernyawa, tumbuh-tumbuhan dan haiwan pada akhir
71,000 tahun dunia yang kamu hitung dan aturkan dunia ini dalam keadaan
yang paling rapi. Daripada ciptaan yang pertama hinggalah yang terakhir,
iaitu haiwan, Dia tidak menggunakan kedua-dua tangan-Nya dalam ciptaan
apa sahaja kecuali manusia. Manusia adalah bentuk habuk yang berjasad.
Segalanya kecuali untuk itu Dia ciptakan daripada perintah Ilahi atau
dengan sebelah tangan. Allah berfirman,
“Apabila Kami berkehendak menjadikan sesuatu Kami hanya katakan ‘jadi!(Kun)’ maka jadilah ia” (16:40).
Ini adalah perintah Ilahi. Dalam hadis ada
mengatakan Allah ciptakan syurga Adn dengan tangan-Nya, menulis Taurat
dengan tangan-Nya, menanam pokok Thuba dengan tangan-Nya dan menciptakan
Adam, iaitu manusia, dengan kedua-dua tangan-Nya. Bagi menunjukkan
kemuliaan bagi Adam, Allah berfirman kepada iblis,
“Apa yang menghalang engkau sujud kepada apa yang Aku ciptakan dengan tangan-tangan-Ku?” (38:75).
[Sfera paling rendah dan Buruj Dua Belas (zodiak)]
Bila Allah ciptakan sfera yang
paling rendah, iaitu yang pertama dinyatakan di atas, Dia
membahagikannya kepada 12 bahagian dipanggil “Buruj”. Allah berfirman,
“dan langit dengan buruj-buruj” (85:1).
Setiap bahagian ada buruj dan
bahagian-bahagian tersebut ada empat suasana. Dia ulangi setiap bahagian
daripada empat bahagian itu pada tiga tempat. Dia jadikan
bahagian-bahagian ini seumpama tempat perhentian dan takungan air di
mana pengembara berhenti, dan dalamnya pelayar yang dalam pelayaran
mengembara maka pada perhentian inilah sampainya perjalanan
planet-planet yang melalui mereka. Apa yang Allah adakan dalam sfera
planet-planet ini yang laluannya melalui buruj-buruj tersebut supaya,
melalui lintasan dan perjalanan mereka, diadakan apa yang Dia
berkehendak pada alam anasir dan semulajadi. Dia jadikan mereka sebagai
tanda perjalanan bagi kesan pergerakan sfera buruj-buruj, maka
ketahuilah akan yang demikian!
[Alam semulajadi dan empat anasir]
Alam semulajadi pada satu bahagian
daripada empat bahagian itu ialah panas dan kering; keduanya sejuk dan
kering; ketiganya panas dan basah; dan keempatnya sejuk dan basah. Dia
jadikan bahagian kelima dan kesembilan seperti bahagian yang pertama,
yang keenam dan kesepuluh seperti yang kedua, yang ketujuh dan kesebelas
seperti yang ketiga, dan yang kelapan dan kedua belas seperti yang
keempat dalam keadaan semulajadinya. Jadi Allah isikan badan semulajadi
menurut perbezaan, dan badan anasir tanpa perbezaan, dalam yang empat
ini iaitu: panas, sejuk, kering dan basah. Walaupun mereka empat acuan,
Allah jadikan dua daripadanya sebagai asas kepada kewujudan dua yang
lain. Haba mengeluarkan kekeringan dan sejuk mengeluarkan kebasahan. Ini
dinyatakan oleh Allah dengan firman-Nya,
“Tidak ada yang basah atau yang kering melainkan sudah ada dalam Buku Yang Nyata” (6:59)
lantaran sebab itu, oleh kerana ia
dikeranakan, mesti ada kewujudan sebab, atau jika ia adalah kesan, maka
ia mesti ada sebab, bagaimanapun kamu meletakkannya. Kewujudan sebab
tidak memerlukan kewujudan sesuatu akibat.
[Al-Falak al-Atlas]
Bila Allah ciptakan sfera yang
pertama ini, ia berpusing dengan lakaran yang penghujungnya hanya Allah
sahaja mengetahuinya kerana tiada badan terhad di atasnya untuk
melintasinya. Ia adalah badan tipis (jarang) yang pertama. Pergerakan
menurut perkiraan dan dijadikan jelas. Allah tidak ciptakan apa-apa
dalamnya. Kemudian pergerakan menjadi jelas dan berakhir pada sesuatu
yang berada di dalamnya. Jika tidak demikian, pergerakan di dalamnya
tidak akan menjadi jelas samasekali kerana tidak ada planet dalam
al-Falak al-Atlas, dan ia menyerupai dirinya sendiri. Jadi ukuran satu
pergerakan dalamnya tidak diketahui dan tidak juga ditentukan. Sekiranya
ada sebahagian daripadanya di dalamnya ia adalah berbeza daripada
bahagian yang lain, maka tanpa keraguan pergerakannya akan dikira
dengannya. Tetapi Allah mengetahui ukurannya, akhirannya dan ulangannya.
Hari terjadi daripada pergerakan itu. Di sana tidak ada malam atau
siang pada hari itu.
Kemudian perjalanan sfera ini
berterusan dan Allah ciptakan 35 malaikat sebagai tambahan kepada 16
malaikat yang telah kami nyatakan. Jadi jumlahnya menjadi 411 malaikat.
Malaikat-malaikat ini termasuklah Jibrail, Mikail, Israfil dan Izrail.
Kemudian Dia ciptakan 974 malaikat dan tambahkan mereka kepada golongan
malaikat yang telah kami nyatakan. Dia bukakan kepada mereka dan
perintahkan mereka menurut bakat mereka yang Dia ciptakan. Mereka
berkata,
“Kami tidak turun, melainkan dengan
perintah Tuhanmu. Kepunyaan-Nya apa yang di hadapan dan apa yang di
belakang kita, dan yang di antara keduanya. Dan Tuhanmu tidak pernah
lupa” (19:64).
Allah berfirman kepada mereka,
“Mereka tidak menderhakai Allah pada apa yang diperintahkan kepada mereka,” (66:6).
Mereka adalah malaikat yang khususnya
menjadi penjaga. Allah ciptakan malaikat yang menjadi penghuni langit
dan bumi untuk beribadat kepada-Nya. Tidak ada tempat di langit dan di
bumi yang tidak ada malaikat padanya. Allah terus menciptakan malaikat
daripada nafas dunia selagi ia bernafas.
[Penciptaan Kediaman yang paling hampir]
Bila pergerakan sfera ini, yang tempuhnya
54,000 tahun menurut kiraan kamu, sudah lengkap, Allah jadikan dunia ini
dan tentukan baginya ketentuan yang jelas yang mana ia akan berakhir
dan bentuknya akan terhapus. Ia
akan ditukarkan daripada menjadi tempat kediaman kita dan menerima
bentuk tertentu, iaitu apa yang kita lihat hari ini, kepada
“bumi digantikan dengan bumi lain, dan langit juga”.
Bila 36,000 tahun kiraan kamu mencukupi bagi
pergerakan sfera ini, Allah jadikan alam baharu: Syurga dan Neraka yang
Allah sediakan untuk hamba-hamba-Nya, kedua-duanya yang bahagia dan
yang celaka. Di sana 9,000 tahun kiraan kamu di antara penciptaan alam
ini dan penciptaan alam akhirat. Sebab itulah ia dinamakan “yang
kemudian” kerana ciptaannya diperlambatkan sehingga selepas penciptaan
alam ini yang dipanggil “yang pertama” kerana ia diciptakan sebelumnya.
Allah berfirman,
“Yang kemudian adalah lebih baik bagi kamu daripada yang terdahulu” (97:4).
Dia menyampaikan kepada Rasul-Nya s.a.w, dan tidak mengadakan ketentuan binasa bagi Alam Akhirat. Ia adalah abadi.
[Bumbung Syurga ialah al-Falak al-Atlas]
Allah jadikan sfera ini sebagai bumbung
Syurga. Kita panggilnya Arasy yang pergerakannya tidak khusus dan tidak
juga jelas. Pergerakannya berterusan, tiada kesudahan. Tidak ada ciptaan
yang telah kami nyatakan diciptakan tanpa matlamat kedua, iaitu
menghubungkan dirinya kepada kewujudan manusia yang menjadi Wakil Raja
dalam dunia ini. Saya katakan “matlamat kedua” kerana matlamat pertama
penciptaan ialah mengenal Allah dan beribadat kepada-Nya kerana inilah
tujuan seluruh alam maya diciptakan. Tidak ada apa kecuali yang
meninggikan puji-pujian-Nya. Makna matlamat kedua dan pertama ialah
hubungan kehendak, bukan dalam ruangan masa berkehendak, kerana kehendak
Allah adalah sifat mutlak sebagaimana Zat-Nya di ceritakan seperti juga
semua sifat-sifat-Nya.
[Pegerakan langit dan Pegerakan bumi]
Kemudian Allah ciptakan
sfera-sfera ini dan langit-langit, dan mengilhamkan kepada setiap langit
dengan perintah-Nya dan mengaturkan cahaya-cahaya dan lampu-lampu di
dalamnya, dan mengisikannya dengan para malaikat dan menjadikannya
bergerak. Jadi semuanya bergerak kerana mentaati Allah, datang
kepada-Nya, mencari kesempurnaan kehambaan yang layak bagi
masing-masingnya, kerana Allah perintahkan kepada langit dan bumi, “Datanglah dengan rela atau terpaksa” dengan perintah yang ditujukan kepada mereka. Mereka menjawab, “Kami datang dengan rela”.
Jadi, mereka terus menerus datang dan terus bergerak, sekalipun
pergerakan bumi tersembunyi daripada kita. Ia bergerak mengelilingi
pusat kerana ia berpusing. Bagi langit pula, ia datang dengan rela
apabila Allah perintahkan. Bumi datang dengan rela apabila ia mengetahui
akan dipaksa dan Allah mesti membawanya bila Dia berfirman, “atau dengan terpaksa”. Itulah yang dimaksudkan dengan firman-Nya, “atau dengan terpaksa”. Ia datang dengan rela secara terpaksa!
“Dia dirikan tujuh langit dalam dua hari, dan Dia mengilhamkan kepada setiap langit dengan perintah-Nya” (41:12).
[Penciptaan bumi dan ketentuan makanan padanya]
Allah ciptakan bumi dan tentukan
makanan padanya menurut bahan-bahan keluarannya. Dia sediakan khazanah
bagi keperluan pemakanan mereka. Kami telah sentuh mengenai aturan
pembentukan dunia dalam buku al-’Aql al-Mustawfir. Sebahagian daripada
ketentuan makanannya ialah kewujudan air, udara dan api, begitu juga apa
yang dikandungi sebagai wap, awan, kilat, guruh, dan kesan-kesan
daripada langit.
“Itu adalah ketentuan Yang Maha Gagah, Maha Mengetahui” (6:96).
Dia jadikan jin daripada api, dan burung,
reptilia di darat dan di laut, dan serangga daripada kereputan bumi agar
udara menjadi bersih bagi kita, bebas daripada wap kereputan. Jika wap
kereputan itu bercampur dengan udara yang dalamnya Allah amanahkan
kehidupan dan kesejahteraan manusia dan haiwan, akan membuatkan mereka
jatuh sakit, lemah dan kepayahan. Jadi Allah sucikan atmosfera untuknya
sebagai kasihan belas-Nya bila Dia jadikan makhluk ini daripada
benda-benda reput. Dengan demikian hanya kedapatan sedikit penyakit.
[Penciptaan manusia]
Dan kemudian Kerajaan siap
disusunkan dan disediakan, namun tidak ada makhluk yang mengetahui
daripada jenis apakah Wakil Raja itu akan diwujudkan, sedangkan demi
kewujudannya Allah sediakan kerajaan ini. Apabila masa yang ditentukan
menurut ilmu-Nya sampai bagi mengwujudkan Wakil Raja tersebut, 17,000
tahun sesudah dunia ini didiami dan 8,000 tahun selepas alam kemudian,
yang tidak ada kesudahan, didiami, Allah perintahkan malaikat membawakan
segenggam tanah yang berbagai-bagai jenis daripada bumi. Berbagai-bagai
kisah yang panjang diceritakan mengenai perihal malaikat mengambil
tanah tersebut. Allah mengambilnya dan mengulinya dengan
tangan-tangan-Nya. Ini adalah perkataan-Nya,
“apa yang Aku ciptakan dengan tangan-tangan-Ku” (38:75).
Allah mengamanahkan setiap malaikat yang telah disebutkan dengan amanah bagi Adam. Dia berfirman,
“‘Aku ciptakan manusia daripada tanah liat” (38:71).
Amanah ini yang ada dengan kamu adalah
miliknya. Bila Aku ciptakannya, setiap kamu berikan kepadanya apa yang
kamu ada yang Aku amanahkan kamu baginya.
“Bila Aku siap menciptakannya dan Aku tiupkan daripada roh-Ku kepadanya, maka sujudlah kepadanya” (15:29).
Kemudian Allah uli tanah liat bagi ciptaan
Adam dengan kedua-dua tangan-Nya, sehingga ditukarkan baunya iaitu
kebusukan tanah liat. Itu adalah bahagian yang udara berada di dalam
binaannya. Dia jadikan bahagian luarnya sebagai tempat bagi anak-cucunya
yang bahagia dan yang celaka. Dia amanahkan apa yang ada dalam
tangan-tangan-Nya. Allah menerangkan bahawa yang bahagia di dalam tangan
kanan-Nya dan yang celaka di dalam tangan kiri-Nya. “Kedua-dua tangan Tuhanku adalah tangan kanan yang suci”. Dia berfirman,
“Itu adalah bagi syurga dan yang melakukan kebaikan ahli syurga. Itu
adalah untuk neraka dan mereka yang melakukan amalan ahli neraka”.
Dia amanahkan keseluruhannya dalam
tanah liat Adam, dan gabungkan yang bertentangan di dalamnya secara
prinsip anggaran. Dia bentuknya atas pergerakan lurus, dan ia di bawah
penguasaan Virgo. Dia jadikan enam arah baginya: atas, iaitu yang
melepasi kepalanya, bawah yang bertentangan dengannya iaitu di bawah
kakinya, kanan yang berada di sebelah bahagiannya yang kuat, dan kiri
yang bertentangan dengannya yang disebelah bahagiannya yang lemah,
hadapan ialah yang sebelum mukanya, dan belakang yang bertentangan iaitu
yang di belakang tengkuknya. Dia bentukkan, seimbangkan dan
susunkannya. Kemudian Dia tiupkan daripada roh-Nya kepadanya. Bila ia
sudah ditiupkan kepadanya, apabila ia menjalar ke seluruh bahagian
tubuhnya, empat perkara muncul . Empat perkara itu ialah: cecair kuning (hempedu), cecair hitam, darah dan air liur.
Cecair kuning dari anasir api yang daripadanya ia dijadikan, firman-Nya,
“daripada tanah liat seumpama pembuat periuk (dari tanah liat yang dibakar)” (55:14).
Cecair hitam daripada tanah, firman-Nya,
“Dia ciptakannya daripada tanah” (15:26).
Darah daripada udara, dan daripada
perkataan-Nya, “tanah liat yang busuk”. Air liur daripada air yang
dengannya tanah diuli dan menjadi tanah liat. Kemudian Allah datangkan
kuasa daya tarikan yang dengannya haiwan menarik makanan, kemudian kuasa
mencengkam yang dengannya haiwan memegang apa yang menjadi makanannya,
kemudian kuasa penghadaman yang dengannya makanan dihadamkan, dan
kemudian kuasa membuang yang dengannya dia mengeluarkan daripada dirinya
– peluh, wap, udara, najis dan lain-lain.
Bagi penyebaran wap dan
pembahagian darah di dalam urat daripada hati dan setiap bahagian
haiwan, ia dengan kuasa penarikan, bukan kuasa pembuangan. Bahagian
kuasa pembuangan hanya apa yang ia keluarkan, iaitu bahan-bahan buangan.
Kemudian Allah datangkan kuasa memberi makan, membesar, deria-deria,
imaginasi, ilusi, kebolehan menyimpan dan ingatan. Semuanya ini dalam
manusia sama sahaja dengan yang dalam haiwan, tidaklah meletakkannya
pada taraf manusia melainkan kerana empat kebolehan: kebolehan
imaginasi, ilusi, kebolehan menyimpan dan daya ingatan. Kebolehan ini
lebih kuat dalam manusia daripada dalam haiwan.
Kemudian Dia kurniakan kepada
manusia bakat atau kebolehan untuk mengerti, pemikiran dan akal, dan ini
menjadikannya berbeza daripada haiwan. Dia letakkan sekalian
bakat-bakat ini pada jasad manusia sebagai alat bagi Diri Zahir
memperolehi segala manfaat daripadanya.
“Kemudian Dia bentuknya kepada makhluk yang lain” (23:14),
iaitu kemanusiaan. Dia jadikan manusia
mengenal melalui bakat-bakat tersebut, dan dia menjadi hidup,
mengetahui, berkuasa, berkehendak, berkata-kata, mendengar dan melihat
menurut sempadan yang dimilikinya.
“Segala puji bagi Allah, sebaik-baik Pencipta” (23:14).
Kemudian Allah tidak menamakan
Diri-Nya dengan sebarang nama tanpa meletakkan sebahagian daripada sifat
nama tersebut kepada manusia sebagai bahagian yang daripada-Nya yang
menyata dalam dunia menurut apa yang wajar baginya. Kerana itulah ada
orang yang memahamkan perkataan Rasulullah s.a.w, “Allah ciptakan
manusia dalam rupa-Nya” sebagai membawa maksud ini. Dia hantarkan
manusia sebagai Wakil Raja iaitu wakil-Nya di bumi kerana bumi merupakan
sebahagian daripada alam perubahan dan pertukaran, yang bertentangan
dengan Alam Tinggi. Pengadilan berlaku di kalangan penghuni bumi menurut
perubahan yang berlaku pada alam langit. Dengan demikian
prinsip-prinsip bagi semua nama-nama Ilahi menyata. Maka Adam lebih
tepat merupakan khalifah di bumi daripada di langit dan syurga. Di sana
apa yang Dia perintahkan adalah: pengetahuan Nama-nama, sujudnya
malaikat-malaikat, dan keingkaran iblis sebagaimana yang akan
dibicarakan pada bahagian yang sesuai nanti, Insya’ Allah.
[Jasad manusia dan jenisnya]
Tajuk ini dikhususkan untuk
membicarakan tentang permulaan jasad manusia. Ada empat jenis: jasad
Adam, jasad Hawa, jasad Isa dan jasad keturunan Adam. Setiap jasad ini
berbeza daripada pembentukan jasad-jasad lain menurut hukum sebab
musabab, sekalipun bersamaan dalam bentuk zahiriah dan rohaniah. Kami
katakan ini, dan membicarakan mengenainya agar akal yang lemah tidak
terdorong untuk membayangkan kuasa Ilahi atau hakikat sebagai tidak
cukup berkuasa, dan menganggapkan bahawa makhluk bangsa manusia ini
muncul daripada hanya satu penyebab yang zatnya memperkenankan
pembentukan ini. Allah menyangkal keraguan ini lantaran pembentukan
manusia ini muncul pada Adam dengan cara yang ia tidak muncul pada Hawa;
jasad Hawa muncul melalui perantaraan yang jasad Adam tidak muncul
melaluinya; dan jasad keturunan Adam muncul melalui cara yang jasad Isa
tidak melaluinya. Setiap daripada semua ini dipanggil manusia menurut
istilah. Ianya begitulah seharusnya diketahui bahawa Allah mempunyai
ilmu mengenai segala perkara dan bahawa Dia berkuasa berbuat apa sahaja.
Kemudian, Allah gabungkan semua empat jenis makluk ini dalam satu ayat Quran, Surah al-Hujurat (49:13) Dia berfirman,
” Wahai manusia, Kami yang ciptakan kamu”
bermaksud Adam, “daripada lelaki” bermaksud
Hawa dan “daripada perempuan” bermaksud Isa, dan digabungkan “daripada
lelaki dan perempuan” bermaksud melalui perkahwinan dan kelahiran. Ayat
ini adalah sebahagian daripada “semua perkataan” dan “ungkapan yang
jelas” yang disampaikan kepada Rasulullah s.a.w.
[Jasad Adam dan jasad Hawa]
Kemudian jasad Adam muncul sebagaimana yang
dinyatakan, dan dia tidak ada keinginan untuk berkahwin. Allah sudah
mengetahui ketentuan untuk kelahiran, pembiakan dan perkahwinan dalam
kewujudan ini. Perkahwinan
pada tempat ini adalah bagi kesinambungan kewujudan jenis-jenis.
Kemudian Dia ciptakan Hawa daripada tulang rusuk Adam yang paling kecil.
Oleh sebab itu perempuan berada pada peringkat yang lebih rendah
daripada lelaki seeprti firman Allah,
“Lelaki ada kelebihan di atas perempuan” (2:228).
Jadi perempuan tidak dapat mengatasi lelaki.
Hawa memiliki kebengkokan yang ada pada tulang rusuk, maka dengannya
dia mempunyai kecenderungan kepada anak-anak dan suami. Kecenderungan
lelaki (=kemesraan) kepada perempuan adalah kecenderungannya terhadap
dirinya sendiri kerana perempuan adalah sebahagian daripadanya.
Perempuan tertarik kepada lelaki kerana dia diciptakan daripada tulang
rusuk, dan tulang rusuk ada kelengkungan dan kecenderungan.
[...cinta Adam dan cinta Hawa]
Allah isikan bahagian Adam yang daripadanya
muncul Hawa dengan keinginan terhadapnya (Hawa) kerana tidak seharusnya
ada kekosongan pada kewujudan. Bila Dia isikan pada Adam keinginan, Adam
merindui Hawa sebagaimana dia merindui dirinya sendiri kerana Hawa
adalah daripadanya. Hawa merindui Adam kerana Adam adalah asalnya di
mana dia diciptakan. Cinta Hawa adalah kecintaan kepada asal usul, dan
kecintaan Adam adalah cintakan diriny sendiri. Kerana sebab itu,
kecintaan lelaki kepada perempuan menyata kerana perempuan adalah sama
dengannya, dan perempuan pula diberikan bakat yang ditentukan dengan
sifat pemalu dalam menyintai lelaki. Perempuan mampu berahsia kerana
asal usulnya tidak disatukan kepadanya seperti Adam disatukan kepada
Hawa.
Allah gubahkan dalam tulang rusuk itu semua
yang Dia gubahkan dan ciptakan pada jasad Adam. Pembentukan jasad Adam
dalam bentuknya sama seperti pembuat periuk menggubahkan daripada tanah
liat dan bakaran. Pembentukan
jasad Hawa sama seperti tukang kayu gubah ukiran pada kayu. Bila dia
ukirkan Hawa dalam tulang rusuk dan tentukan bentuknya, sempurnakan
pembentukannya, ditiupkan padanya daripada roh-Nya. Hawa mendapat tempat
sebagai perempuan yang hidup dan boleh berkata-kata, mengambil
tempatnya dalam pembiakan. Adam
berasa tenteram dengan Hawa dan Hawa berasa tenteram dengan Adam. Hawa
adalah “pakaian Adam dan Adam pakaian Hawa” Allah berfirman,
“Mereka adalah pakaian kamu dan kamu pakaian mereka” (2:187).
Keinginan menjalar kepada seluruh bahagian jasadnya dan dia mencari Hawa.
[Kejadian jasad jenis ketiga]
Kemudian Adam menutupi Hawa dan
menuangkan air ke dalam kandungannya dan dengan setitik air itu, darah
haid yang Allah tentukan untuk perempuan mengalir, dan dalam jasad itu
terbentuk jasad ketiga yang berbeza daripada cara pembentukan jasad Adam
dan Hawa. Inilah jasad jenis ketiga. Allah peliharakan pembentukan di
dalam kandungan itu seperingkat demi seperingkat dengan perubahan
daripada air mani kepada darah beku kepada segumpal daging kepada
tulang. Kemudian Allah pakaikan daging kepada tulang. Bila pertumbuhan
kehaiwanan ini lengkap, Dia bentukkan makhluk lain dan dengannya
meniupkan roh manusia ke dalamnya.
“Segala puji bgai Allah, Pencipta yang paling baik” (23:14).
Sekiranya bukan kerana terlalu
panjang, tentuk mai terangkan pembentukan manusia di dalam kandungan
seperingkat demi seperingkat, dan malaikat yang menjaga yang mengawasi
pembentukan janin dalam kandungan sehinggalah ia keluar. Tetapi kami
mahu perkatakan tentang tubuh manusia. Walaupun sama menurut takrif,
kenyataan, perasaan dan bentuk yang khusus, sebab bagi komposit berbeza
agar tidak ada orang yang membayangkan bahawa ia kepunyaan zat penyebab.
Maha Tinggi Allah! Itu merujuk kepada Pelakun yang dipilih yang
melakukan apa yang Dia kehendaki bila Dia kehendaki tanpa larangan atau
tidak berupaya dalam satu perkara berbanding dengan perkara lain.
“Tiada Tuhan melainkan Dia, Maha gagah, Maha Bijaksana” (3:18).
[Kejadian jasad Isa]
Pengkaji haiwan dan
tumbuh-tumbuhan mengatakan mani perempuan tidak mempunyai apa-apa yang
dibentuk daripadanya – walaupun janin yang dalam kandungannya datang
daripada mani lelaki. Oleh yang demikian kami jadikan pembentukan Isa
sebagai pembentukan yang lain, sekalipun peraturannya di dalam kandungan
menyamai peraturan bagi jasad-jasad bayi yang lain. Kejadian jasad Isa
adalah daripada mani perempuan kerana Roh zahir kepadanya tanpa
menyalahi peraturan, atau ianya daripada tiupan nafas tanpa air. Jasad
Isa adalah jasad jenis keempat, yang berbeza cara kejadiannya dengan
jasad-jasad yang lain. Allah berfirman,
“Sesungguhnya, kesamaan Isa” (2:56)
iaitu kejadian Isa,
“dengan Allah adalah umpama kesamaan Adam. Dia ciptakannya daripada habuk”.
Gantinama itu merujukkan kepada Adam.
Kesamaan itu merujuk kepada kejadian Isa tanpa bapa, iaitu keadaan
kejadiannya menyerupai kejadian Adam, sekalipun Dia ciptakan Adam
daripada habuk. Kemudian Allah katakan, “Jadi!”.
Isa tidak berada dalam kandungan
Maryam selama tempuh kandungan biasa. Pembentukannya berlaku dengan
cepat kerana Allah berkehendak menjadikannya sebagai tanda bagi manusia
dan menjadikannya sebagai penafian kepada anggapan mereka yang berpegang
kepada hukum alam yang biasa, tidak dengan kejadian yang rahsia dan
ajaib yang Allah pertaruhkan dalamnya. Sebahagian mereka yang berakal
merumuskan hal ini sebagai hukum alam dan berkata, “Kami hanya tahu apa
yang Engkau beritahu, dan ia mengandungi perkara-perkara yang kami tidak
tahu”.
[Manusia di bumi seperti akal di langit]
Inilah sebabnya kami nyatakan
permulaan kejadian jasad manusia dan kenyataan bahawa terdapat empat
jenis jasad yang terbentuk secara berbeza dan manusia merupakan kejadian
yang paling akhir. Maka ia adalah seumpama akal dan berhubungan
dengannya kerana kewujudan ini adalah bulatan. Permulaan bulatan ialah
kewujudan Akal Awal seperti yang dinyatakan dalam hadis: “Yang pertama
Allah ciptakan ialah Akal”. Ia merupakan jenis pertama. Kejadian
berakhir pada jenis manusia, maka bulatan menjadi lengkap dan manusia
dihubungkan degan akal, sebagaimana titik akhir bulatan disambungkan
dengan awalnya. Begitulah keadaannya. Di antara dua hujung bulatan itu
adalah semua jenis atau bangsa yang Allah ujudkan dalam alam ini, di
antara Akal Awal, iaitu Qalam, dan manusia, iaitu kejadian terakhir.
Kemudian garisan muncul daripada
titik yang berada di tengah-tengah bulatan kepada garis lengkung bulatan
yang muncul daripadanya, dan muncul bersamaan pada setiap bahagian
garis lengkung. Ia serupa dengan hubungan Allah dengan semua yang wujud.
Ia adalah hubungan yang sama. Perubahan tidak berlaku sama sekali.
Semua perkara bergantung kepada-Nya dan menerima apa yang Dia kurniakan
seperti bahagian garis lengkung bergantung kepada titik pusat.
Allah binakan bentuk manusia
secara pergerakan lurus seumpama bentuk kayu pemyokong kepada khemah.
Dia jadikan manusia sebagai penyokong bumbung langit. Allah menahannya
daripada jatuh kerananya. Jadi manusia adalah seumpama kayu penyokong
khemah. Bila bentuk manusia ini dihapuskan, dan tiada seorang manusia
yang masih ada di muka bumi, maka langit pun runtuh, pada hari itu ianya
akan jatuh kerana kayu penyokongnya iaitu manusia sudah terhapus.
Kemudian kehidupan akan berpindah
ke Alam Kemudian kerana manusia sudah berpindah ke sana. Dunia ini akan
menjadi satu keruntuhan disebabkan manusia telah meninggalkannya. Jadi
kita ketahui dengan jelas bahawa manusialah yang menjadi tujuan
diwujudkan dunia ini dan manusialah khalifah-Nya yang sebenar dan
manusia itulah bekas yang menyatakan nama-nama Ilahi. Manusia membawa
bersamanya semua hakikat-hakikat alam – malaikat, sfera (cakerawala),
tubuh, alam semulajadi, bahan-bahan galian dan haiwan. Ini adalah
menurut apa yang hanya diberikan kepadanya daripada pengetahuan tentang
nama-nama Ilahi, sekalipun saiz dan jisimnya yang kecil. Allah
berfirman,
“Tentunya penciptaan langit dan bumi lebih besar daripada penciptaan manusia” (40:57)
kerana manusia dihasilkan daripada langit
dan bumi, maka mereka menyerupai ibu bapa mereka. Allah menaikan darjat
mereka kerananya,
“tetapi kebanyakan manusia tidak tahu” (7:187).
Dia tidak maksudkan lebih besar pada ukuran kerana yang demikian dapat ditangkap oleh pancaindera.
[Ujian bagi Manusia yang paling utama (al-Insan al-Akbar)]
Walau bagaimanapun, Allah menguji
manusia dengan ujian yang tidak dikenakan kepada makhluk yang lain,
samada Dia akan jadikannya bahagia atau Dia akan jadikannya celaka
menurut apa yang Dia benarkan dia menggunakannya. Ujian yang Dia gunakan
bagi menguji manusia ialah Dia jadikan pada manusia itu bakat atau
kebolehan berfikir dan jadikan bakat ini berkhidmat kepada bakat lain
yang dinamakan akal. Dia jadikan akal, seklipun ia tuan kepada fikiran,
mengambil apa yang fikiran berikan kepadanya. Dia tidak berikan kepada
fikiran sebarang bidang kecuali kebolehan berimaginasi. Dia jadikan
bakat imaginasi sebagai bekas yang mengumpulkan apa yang bakat-bakat
pancaindera berikan kepadanya. Dia juga berikan kepadanya bakat yang
dinamakan pemahaman. Jadi dalam bakat imaginasi, tidak ada apa yang
diperolehi kecuali apa yang diberikan oleh deria atau apa yang bakat
pemahaman berikan. Anasir pemahaman
datangnya daripada benda-benda yang berhubung dengan deria. Ia
mengumpulkan bentuk-bentuk yang tidak ada sumber, sekalipun semua
bahagiannya wujud dalam deria.
Itu kerana akal dijadikan bersih tanpa
tipudaya dan tanpa pengetahuan yang agak-agak. Fikiran diberitahukan,
“Bezakan di antara yang benar dan yang salah yang ada dalam bakat
imaginasi ini.” Fikiran mengkaji menurut apa yang ia ada. Ia mungkin
memperolehi keraguan dan ia juga mungkin menemui pembuktian tanpa ia
mengetahui yang demikian, sekalipun ia mengakui yang ia mengetahui
bentuk keraguan daripada pembuktian. Ia
memperolehi pengetahuan sementara ia tidak mengambil kira kekurangan
anasir yang ia jadikan asas perolehan pengetahuannya. Akal menerima
daripadanya dan membuat keputusan dengannya. Jadi kejahilannya boleh
jadi lebih besar daripada pengetahuannya.
Kemudian Allah perintahkan akal
supaya mengenali-Nya agar ia boleh merujuk kepada-Nya, tidak kepada
sesuatu yang lain. Akal memahami yang bertentangan daripada apa yang
Yang Haq kehendaki daripadanya, bila Dia berfirman,
“tidakkah mereka fikirkan?” (7:184) “kepada mereka yang berfikir” (10:24 dll).
Ia bergantung kepada fikiran dan jadikannya
penghulu yang diikuti dan mengabaikan apa yang Allah maksudkan bila Dia
sebut fikiran. Dia memberitahunya supaya berfikir agar ia dapat melihat
bahawa tiada cara untuk mengetahui Allah melainkan dengan kurniaan
makrifat Allah. Oleh kerana itu perkara yang sebenarnya akan
disingkapkan kepadanya. Tidak semua akal memiliki pemahaman ini – ianya
hanya akal yang dipilih oleh Allah dari kalangan anbia dan aulia.
Sekiranya saya ketahui jika mereka
telah berkata, “Ya, bahkan!” dengan pemikiran mereka bila Allah bawakan
mereka mengaku dengan diri mereka [terhadap ketuhanan Allah sebelum
mereka diciptakan] di dalam genggaman keturunan anak-cucu Adam! Dia buat
mereka mengakui demikian bila Dia mengambil mereka daripada
pinggang-pinggang mereka adalah lantaran kekhuatiran. Walau
bagaimanapun, bila mreka beralih kepada kebolehan berfikir mereka
mengenai makrifat Allah, mereka tidak bersetuju sama sekali walaupun
kepada satu keputusan mengenai makrifat Allah. Setiap kumpulan
menubuhkan pengajiannya sendiri, dan kenyataan mereka mengenai kehadiran
Ilahi yang dilindungi bertambah-tambah. Ahli-ahli fikir ini bertindak
terlalu berani terhadap Allah. Semua ini menjadi sebahagian daripada
ujian yang kami katakan bila Allah jadikan fikiran pada manusia.
Ahli Allah memerlukan Allah dalam
mempercayai-Nya yang Dia pertanggungjwabkan kepada mereka mengenai
makrifat-Nya. Mereka mengetahui bahawa yang dikehendaki daripada mereka
ialah mereka merujuk kepada-Nya dalam hal tersebut, dan dalam segala
hal. Sebahagian daripada mereka berkata, “Maha Suci Dia yang tidak
mengadakan jalan untuk mengenali-Nya melainkan ketidakupayaan untuk
mengenali-Nya!” Ada yang berkata, “Ketidakupayaan mencapai pengertian
itulah pengertian”. Rasulullah s.a.w bersabda, “Aku tidak berupaya
menghitung puji-pujian-Mu!” Allah berfirman,
“Mereka tidak berupaya melingkungi-Nya dengan ilmu mereka” (20:110).
Mereka kembali kepada Allah dalam
mengenali-Nya dan meninggalkan anggapan mengenai darjat-Nya dan
melaksanakan tuntutan-Nya. Mereka tidak meletakkan-Nya pada apa yang
tidak harus difikirkan mengenai-Nya. Telah dinyatakan bahawa adalah
ditegah daripada memikirkan tentang Zat Allah. Allah berfirman,
“Allah memberi amaran kepada kamu tentang Diri-Nya” (3:28,30).
Allah kurniakan makrifat-Nya kepada mereka
iaitu kurniaan-Nya dan menjadikan mereka saksi bagi makhluk-Nya dan
kenyataan apa yang Dia jadikan mereka saksi. Jadi mereka tahu apakah
yang secara logiknya mustahil melalui fikiran, adalah tidak mustahil
melalui hubungan Ilahiah. Sebahagian daripada yang tersebut akan
diketahui dalam tajuk “Bumi dijadikan daripada baki tanah liat Adam” dan
tempat yang lain.
Iaitu yang manusia berakal
berhutang budi kepada Allah lantaran dirinya mengetahui bahawa Allah
berkuasa berbuat apa sahaja, mungkin atau mustahil – dan bukan segalanya
mustahil. Dia memiliki kuasa yang berkesan dan kurniaan yang melimpah.
Tidak ada ulangan pada apa yang Dia bawa kepada kewujudan – lebih tepat
perkara yang serupa berlaku dalam anasir yang Dia bawa kepada kewujudan
dan inginkan kesinambungan. Jika demikian kehendaknya, ia akan
dihapuskan dengan tiupan.
“Tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Gagah, Yang Bijaksana” (3:18).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar