PENDAHULUAN
Al-Qusyairi
menyatakan bahawa dia sangat mentakzimkan Al-Daqqaq, sehinggakan dia
selalu berpuasa dan melakukan ghusl (mandi bersuci) pada hari dia akan
pergi menemuinya.
Selama hidupnya, Al-Qusyairi mengkaji hadith bersama sekurang-kurangnya 17 pakar hadith dan selanjutnya mengajarkan hadith kepada
60 murid. Dari pengajian hadith, Al- Qusyairi bukan saja mendapatkan
penguasaan atas Sunnah dan aplikasinya pada sufisme. Tetapi juga kaedah
yang ditempuhnya dalam menulis Ar-Risalah, kumpulan hadith.
Terdapat
pedoman tentang cara menempuh jalan sufi, iaitu bahagian Ar-Risalah
yang menceritakan tentang ahwal (keadaan-keadaan) dan maqamat
(tahap-tahap). Al-Qusyairi menggambarkan tahap-tahap sebagai hasil usaha
si pencari. Sebaliknya, keadaan-keadaan datang sendiri ke hati; si
penerima tidak berniat mendapatkannya. “Keadaan-keadaan diberikan (oleh
Tuhan); tahap-tahap diperoleh melalui usaha."
TAUBAT
Diriwayatkan
dari Anas bin Malik, bahawa Rasulullah saw mengatakan - ‘Orang yang
bertaubat dari dosa adalah seperti orang yang tidak berdoa, dan jika
Allah mencintai seorang hamba, nescaya dosa tidak melekat pada dirinya.’
Ketika beliau ditanya, “Wahai Rasulullah, apa tandanya taubat?”, baginda menjawab, “Menyesali kesalahan.”
Anas
bin Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah saw mengatakan, “Tiada sesuatu
yang lebih dicintai oleh Allah selain pemuda yang bertaubat.”
Makna
taubat dalam bahasa Arab adalah kembali – ia merupakan tingkat pertama
di antara tingkat-tingkat yang dialami oleh sufi, dan tahap pertama di
antara tahap-tahap yang dicapai oleh salik (si penempuh jalan Allah).
Sebuah hadis mengatakan, “Juru-ingat Tuhan di dalam hati setiap insan adalah Muslim.”
Abu
Hafs Al-Haddad mengatakan, “Saya meninggalkan suatu perbuatan tercela,
lalu kembali kepadanya. Kemudian perbuatan itu meninggalkan saya, dan
sesudah itu saya tidak kembali kepadanya.”
Syeikh
Abu Ali Al-Daqqaq mengatakan, “Salah seorang murid bertaubat, kemudian
menerima ujian. Dia bertanya-tanya di dalam hati, “Jika saya bertaubat,
bagaimanakah keadaan saya nanti?”
Syeikh Abu Ali Al-Daqqaq pula mengatakan: Taubat dibahagikan menjadi 3 tahap: tahap awal ialah tawbah (taubat), tahap tengah adalah inabah (berpaling kepada Tuhan), dan tahap akhir adalah awbah (kembali).
Al-Junaid
menyatakan, “Taubat mempunyai 3 makna. Pertama menyesali kesalahan;
kedua tetap hati untuk tidak kembali kepada apa yang telah dilarang oleh
Allah SWT, dan ketiga adalah menyelesaikan keluhan orang terhadap
dirinya.”
Sahl Ibn Abdullah menyatakan, “Taubat adalah menghentikan sikap suka menunda-nunda.”
Al-Harith
menegaskan, “Saya tidak pernah mengatakan , “Wahai Tuhanku, aku memohon
ampunan-Mu.’ Saya mengatakan, ‘Kurniakan kepadaku, wahai Tuhan,
kerinduan untuk bertaubat.’
Al-Junaid
mengunjungi As-Sari pada suatu hari, dan mendapatinya sedang
kebingungan. Dia bertanya, “Apa yang terjadi atas dirimu?”
As-Sari
menjawab, “Aku bertemu dengan seorang pemuda, dan dia bertanya tentang
taubat kepadaku. Ku beritahu dia – ‘Taubat adalah engkau tidak melupakan
dosa-dosamu.’ Lantas dia menegurku dengan mengatakan, ‘Taubat adalah
bahawa engkau benar-benar melupakan dosa-dosamu.’ Al-Junaid mengatakan
bahawa yang dikatakan oleh pemuda itulah yang benar. As-Sari bertanya
kepadanya mengapa dia berpendapat seperti itu. Al-Junaid menjawab,
‘Kerana apabila aku kafir dan kemudian Dia membimbingku menjadi Muslim,
maka ingatan akan kekafiran dalam taubat merupakan kekafiran.’ As-Sari lalu terdiam.
Al-Junaid
merujuk taubatnya orang-orang yang telah mencapai kebenaran, yang tidak
ingat akan dosa-dosa mereka lagi kerana keagungan Allah SWT telah
menguasai hati mereka, dan dzikr (mengingat Dia) yang terus mereka lakukan.
Menurut Ruwaym, : ia adalah taubat dari taubat.
Dzun
Nun Al-Mishri memberi penjelasan, “Taubat dari kalangan orang awam
adalah taubat dari dosa, dan taubat kaum terpilih adalah taubat dari
kealpaan.”
Abul Hussain An-Nuri mengatakan, “Taubat adalah bahawa engkau berpaling dari segala sesuatu selain Allah SWT.”
Yahya
bin Muaz berdoa, “Wahai Tuhanku, aku tidak mengatakan bahawa aku telah
bertaubat. Aku tidak kembali kepada-Mu dikeranakan sesuatu yang
menurutku adalah kecenderunganku, aku tidak bersumpah bahawa aku tidak
akan berbuat dosa lagi, kerana aku mengetahui kelemahanku sendiri. Aku
tidak mengatakan bahawa aku kembali kepada-Mu kerana boleh jadi aku mati
sebelum kembali dengan sunguh-sungguh.”
Dzun Nun mengatakan, “Permohonan keampunan diajukan dengan tidak disertai warak adalah taubatnya para pendusta.”
Ketika
Ibn Yazdanyar ditanya tentang prinsip-prinsip yang menjadi asas
perjalanan seorang hamba menuju Tuhan, dia menjawab, “Prinsip-prinsip
yang engkau maksudkan ialah bahawa dia tidak kembali kepada sesuatu yang
telah dia tinggalkan, tidak meminta segala sesuatu selain Yang Esa yang
kepada Nya dia menuju, dan menjaga lubuk hatinya dari menginginkan
sesuatu yang darinya dia telah menjauhkan diri.”
“Taubat ialah saat di mana engkau mengingat dosa dan tidak menemukan kemanisan di dalamnya.”, kata Al-Bunsyanji.
“Perasaan
taubat adalah bahawa bumi ini terlalu sempit bagimu meskipun ia luas
sehingga engkau tidak menjumpai tempat untuk beristirehat. Lalu engkau
merasakan jiwamu terbatas, kerana Allah SWT telah mengatakan dia dalam
kitab Nya bermaksud, “Dan jiwa mereka pun telah sempit (pula terasa)
oleh mereka, serta mereka telah mengetahui bahawa tidak ada tempat lari
dari (sika) Allah, melainkan kepada-Nya sahaja. Kemudian Allah menerima
taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya.” (Taubah, 9:118)
Ibn Atha’ mengatakan “Terdapat dua jenis taubat: inabah (kembali) dan istijabah (menjawab atau memenuhi) Dalam inabahsang hamba bertaubat kerana takut akan hukuman; dalam istijabah dia bertaubat kerana malu akan kedermawan-Nya.
Abu Hafs mengatakan, “Seorang hamba tidak bersangkut paut dengan taubat. Taubat datang kepadanya, bukan dari dirinya.”
Abu
Hafs ditanya, “Mengapa orang-orang bertaubat membenci dunia?” Dia
menjawab, “Kerana ia merupakan tempat dosa-dosa dikejar.” Dan dikatakan
kepadanya, “Ia juga tempat tinggal yang dijunjung tinggi oleh Tuhan
dengan taubat. Dia mengatakan, “Pendosa mendapatkan keyakinan dari
dosanya, tetapi mendapatkan bahaya dari penerimaan atas taubatnya.”
Diriwayatkan bahawa Allah SWT berfirman kepada Adam, “Wahai
Adam, Aku telah mewariskan anak cucumubeban dan penderitaan Aku juga
telah mewariskan kepada mereka taubat. Aku menjawab seorang di antara
mereka, yang berdoa dengan sunguh-sungguh kepada Ku sebagaimana kamu
telah berdoa kepada-Ku, sama sebagaimana Aku
menjawabmu. Wahai Adam, Aku akan membangkitkan orang-orang yang
bertaubat dari kubur-kubur mereka dalam keadaan gembira; doa mereka akan
Ku-jawab.”
Diriwayatkan
seseorang telah bertanya kepada Rabiah, "Saya telah sering berbuat dosa
dan menjadi semakin tidak taat. Tetapi, apabila saya bertaubat, apakah
Dia akan mengampuninya?" Rabiah menjawab: 'Tidak - tetapi apabila Dia
mengampunimu, maka engkau akan bertaubat.'
Adalah
perbuatan Nabi Muhammad saw bertaubat terus-menerus. Beliau mengatakan,
“Hatiku suram, oleh kerana itu aku memohon ampunan Allah 70 kali dalam
sehari.”
Yahya
bin Muaz menyatakan, “Satu penyelewangan saja sesudah taubat lebih
patut ditakuti berbanding 70 penyelewengan sebelum taubat.”
وَقُل
لِّلۡمُؤۡمِنَـٰتِ يَغۡضُضۡنَ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِنَّ وَيَحۡفَظۡنَ
فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ
مِنۡهَاۖ وَلۡيَضۡرِبۡنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِہِنَّۖ وَلَا
يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوۡ ءَابَآٮِٕهِنَّ أَوۡ
ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوۡ أَبۡنَآٮِٕهِنَّ أَوۡ أَبۡنَآءِ
بُعُولَتِهِنَّ أَوۡ إِخۡوَٲنِهِنَّ أَوۡ بَنِىٓ إِخۡوَٲنِهِنَّ أَوۡ
بَنِىٓ أَخَوَٲتِهِنَّ أَوۡ نِسَآٮِٕهِنَّ أَوۡ مَا
مَلَكَتۡ أَيۡمَـٰنُهُنَّ أَوِ ٱلتَّـٰبِعِينَ غَيۡرِ أُوْلِى ٱلۡإِرۡبَةِ
مِنَ ٱلرِّجَالِ أَوِ ٱلطِّفۡلِ ٱلَّذِينَ لَمۡ يَظۡهَرُواْ عَلَىٰ
عَوۡرَٲتِ ٱلنِّسَآءِۖ وَلَا يَضۡرِبۡنَ بِأَرۡجُلِهِنَّ لِيُعۡلَمَ مَا
يُخۡفِينَ مِن زِينَتِهِنَّۚ وَتُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ
ٱلۡمُؤۡمِنُونَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ
Dan
katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat
pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara
kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh
mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup
belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka
memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau
bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau
anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi
saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka
yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka
atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak
berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi
tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk
diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan
bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman,
supaya kamu berjaya. (An-Nur:31)
وَيَسۡـَٔلُونَكَ
عَنِ ٱلۡمَحِيضِۖ قُلۡ هُوَ أَذً۬ى فَٱعۡتَزِلُواْ ٱلنِّسَآءَ فِى
ٱلۡمَحِيضِۖ وَلَا تَقۡرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطۡهُرۡنَۖ
فَإِذَا تَطَهَّرۡنَ فَأۡتُوهُنَّ مِنۡ حَيۡثُ أَمَرَكُمُ ٱللَّهُۚ إِنَّ
ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٲبِينَ وَيُحِبُّ ٱلۡمُتَطَهِّرِينَ
Dan
mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid.
Katakanlah: Darah haid itu satu benda yang (menjijikkan dan)
mendatangkan mudarat. Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari
perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang
darah haid itu dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh)
sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci maka
datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada
kamu. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. (Al-Baqarah:222)
إِنَّمَا يَسۡتَجِيبُ ٱلَّذِينَ يَسۡمَعُونَۘ وَٱلۡمَوۡتَىٰ يَبۡعَثُہُمُ ٱللَّهُ ثُمَّ إِلَيۡهِ يُرۡجَعُونَ
Hanyasanya
orang-orang yang menyahut seruanmu itu ialah mereka yang mendengar
(yang mahu menurut kebenaran); sedang orang-orang yang mati Allah
bangkitkan mereka semula (pada hari kiamat kelak), kemudian mereka
dikembalikan kepadaNya untuk menerima balasan. (Al-An'am:36)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar